Δευτέρα 29 Μαΐου 2017

Τρίτο βραβείο για Λάνθιμο στις Κάνες


Ακόμη μία μεγάλη αναγνώριση επεφύλαξε το Φεστιβάλ των Κανών στον Γιώργο Λάνθιμο, που στην τρίτη του συμμετοχή στη διοργάνωση με το «The killing of a sacred deer» («Ο φόνος ενός ιερού ελαφιού») πήρε και το τρίτο του κατά σειρά βραβείο (μετά το Βραβείο της Επιτροπής για τον «Αστακό» το 2015 και το κορυφαίο βραβείο του τμήματος Ενα Κάποιο Βλέμμα για τον «Κυνόδοντα» το 2009), αυτό του σεναρίου που μοιράζεται με το συν-σεναριογράφο του, Ευθύμη Φιλίππου. 

Οι Ελληνες δημιουργοί βραβεύτηκαν εξ ημισείας με τη Λιν Ράμσεϊ, τη Σκοτσέζα δημιουργό που με την ταινία της «You were never really here» επέστρεψε στο φεστιβάλ ύστερα από έξι χρόνια απουσίας (από την εποχή του δράματος-γροθιά «Να μιλήσουμε για τον Κέβιν»). Και έκλεψε στην εκπνοή της διοργάνωσης τις εντυπώσεις με την ιστορία ενός βετεράνου στρατιωτικού που προσπαθεί να σώσει ένα κορίτσι από τα κυκλώματα πορνείας με απρόβλεπτες συνέπειες ? ρόλος που βασίστηκε στην ερμηνεία του Χοακίν Φίνιξ, ο οποίος αποχώρησε από την απονομή της Κυριακής με το βραβείο ανδρικού ρόλου.

«Δεν αφαιρεί τίποτα από τη χαρά... Ενα βραβείο είναι ένα βραβείο. Για μένα είναι η ίδια χαρά. Η Λιν είναι καταπληκτική σκηνοθέτις και είμαι χαρούμενος που το μοιράζομαι αυτό μαζί της», δήλωσε ο Γιώργος Λάνθιμος στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε την τελετή λήξης, όταν ρωτήθηκε αν η ικανοποίηση της βράβευσης μετριάζεται στην περίπτωση που το βραβείο μοιράζεται. Χαμογελαστός και ευδιάθετος, ο Ελληνας σκηνοθέτης αναφέρθηκε επίσης στον τρόπο που δουλεύει με τον Ευθύμη Φιλίππου, στενό του φίλο και συνεργάτη, και στο ότι μια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ των Κανών είναι «ο καλύτερος τρόπος για να δείξεις μια ταινία στον κόσμο».

«Δεν παίρνω τίποτα ως δεδομένο... είναι πάντα μεγάλη τιμή να βρίσκεσαι μεταξύ μεγάλων σκηνοθετών», σημείωσε, ενώ σε ερώτηση για τον διχασμό που προκάλεσε φέτος στην Κρουαζέτ το «Ιερό ελάφι» του μεταξύ των κριτικών, προσέθεσε χαριτωμένα ότι αποφεύγει τις κριτικές διαβάζοντας «πού και πού κάποια κακή, μήπως βελτιωθεί σε κάτι». Οι Λάνθιμος και Φιλίππου έχουν διακριθεί ξανά στο παρελθόν για τα σενάρια τους: για τις «Αλπεις» στο Φεστιβάλ Βενετίας καθώς και για τον «Αστακό» με το Ευρωπαϊκό Βραβείο Σεναρίου και την υποψηφιότητα για Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου.

Σάτιρα
 
Πέρα από τη μεγάλη επιτυχία του Γιώργου Λάνθιμου, το 70ό επετειακό Φεστιβάλ των Κανών, με πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, πέρασε στην ιστορία τιμώντας με το κορυφαίο του βραβείο, τον Χρυσό Φοίνικα, τον Σουηδό Ρούμπεν Εστλουντ (βραβείο της επιτροπής στο τμήμα Ενα Κάποιο Βλέμμα το 2014 για το «Ανωτέρα βία») για το «The square», σάτιρα του βορειοευρωπαϊκού κοινωνικού γίγνεσθαι μέσα από την ιστορία ενός εικαστικού επιμελητή που προσπαθεί να βρει το κλεμμένο κινητό και πορτοφόλι του. Ταινία που ήταν εξαρχής στη λίστα των φαβορί για την ακριβοθώρητη διάκριση, όπως εξάλλου και το «120 beats per minute» του πρωτοεμφανιζόμενου Ρομπέν Καμπιγιό, πάνω στο χρονικό των δράσεων της ακτιβιστικής οργάνωσης για το AIDS Act up στο Παρίσι του '90, το οποίο και αναγνωρίστηκε μέσα σε θύελλα χειροκροτημάτων στην απονομή με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής που παρέδωσαν από σκηνής ο Κώστας Γαβράς και η Ανιές Ζαουί, όπως και με το βραβείο της διεθνούς ένωσης κριτικών FIPRESCI.

Ο σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ συγκινημένος για την κατάκτηση του Χρυσού Φοίνικα
Ο σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ συγκινημένος για την κατάκτηση του Χρυσού Φοίνικα

Η Λιν Ράμσεϊ, όμως, δεν ήταν η μόνη γυναίκα δημιουργός που έτυχε αναγνώρισης. Η Σοφία Κόπολα κέρδισε το βραβείο της σκηνοθεσίας για το «Τhe beguiled» και η πρωταγωνίστριά της Νικόλ Κίντμαν, απόλυτη σταρ του φετινού φεστιβάλ, πήρε και τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα της επετειακής 70ής διοργάνωσης (ευχαριστώντας, μεταξύ άλλων, μέσω βίντεο και τον Γιώργο Λάνθιμο που τη σκηνοθέτησε στο «Ιερό ελάφι...»). Το βραβείο γυναικείου ρόλου δικαίωσε την Νταϊάν Κρούγκερ στον ρόλο μητέρας και συζύγου που χάνει τα πάντα στο ασχολούμενο με τη ναζιστική τρομοκρατία στη Γερμανία «In the fade» του Φατίχ Ακίν, ενώ ο Ρώσος Αντρέι Ζβιάγκιντζεφ απέκτησε το τρίτο του βραβείο από τις Κάνες, το Βραβείο της Επιτροπής για το σκληρό πορτρέτο της Ρωσίας στο «Loveless».

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Χρυσός Φοίνικας: «The square» («Το τετράγωνο», Σουηδία) του Ρούμπεν Εστλουντ
Χρυσός Φοίνικας του 70ού Φεστιβάλ των Κανών: Νικόλ Κίντμαν
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «120 Beats per minute» («120 χτύποι ανά λεπτό») του Ρομπέν Καμπιγιό
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Σοφία Κόπολα «The beguiled» («Η αποπλάνηση»)
Βραβείο της Επιτροπής: «Loveless» («Χωρίς αγάπη»), Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
Βραβείο Γυναικείου Ρόλου: Νταϊάν Κρούγκερ («In the fade»)
Βραβείο Ανδρικού Ρόλου: Χοακίν Φίνιξ («You were never really here»)

Από τα χέρια του Κώστα Γαβρά η βράβευση του Ρομπέν Καμπιγιό για την ταινία του «120 χτύποι ανά λεπτό»
 
Από τα χέρια του Κώστα Γαβρά η βράβευση του Ρομπέν Καμπιγιό για την ταινία του «120 χτύποι ανά λεπτό»
Βραβείο Σεναρίου: Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου («The killing of a sacred deer»), Λιν Ράμσεϊ («You were never really here»)
Camera D’ Or - Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη: Λεονόρ Σεράιγ («Jeune Femme», Γαλλία/Βέλγιο)
Χρυσός Φοίνικας Ταινίας Μικρού Μήκους: «A gentle night» (Κίνα) του Κι Γιου
Ειδική μνεία: «Catto» (Φινλανδία) του Τέπο Αϊράκσινεν

ΑΝΤΑ ΔΑΛΙΑΚΑ
ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου