Οι άνθρωποι που μιλούν περισσότερες από μια ξένες γλώσσες είναι πιο έξυπνοι\
Γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια η χρήση
σταυρολέξων, σουντόκου και άλλων μεθόδων εγκεφαλικής εξάσκησης
εξαπλώνεται ταχύτατα. Όμως το περιοδικό «Brain and Language» φιλοξένησε
στις σελίδες του ένα δημοσίευμα, που δείχνει πως η γλωσσομάθεια κάνει
την ίδια δουλειά σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό.
Το δημοσίευμα, μιας αμερικανικής επιστημονικής ομάδας, με επικεφαλής την καθηγήτρια Βιορίκα Μαριάν του Πανεπιστημίου Northwestern, αποκάλυψε πως οι άνθρωποι, που από τη στιγμή της γέννησής τους ή γενικότερα από μικρή ηλικία, είχαν τη δυνατότητα να είναι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι, διαθέτουν εγκέφαλο που έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται περισσότερες πληροφορίες.
Οι ερευνητές χρησιμοποιώντας εθελοντές, τους υπέβαλλαν σε διάφορα τεστ με τα οποία τους καλούσαν να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα σε ακουστικά παρόμοιες λέξεις από διαφορετικές γλώσσες. Παράλληλα, χρησιμοποιούσαν την τεχνική της λειτουργική μαγνητικής απεικόνισης (fMRI), με την οποία κατέγραφαν την εγκεφαλική δραστηριότητα των εθελοντών, προχωρώντας ύστερα, σε σύγκριση δίγλωσσων και μη δίγλωσσων ατόμων. Τα αποτελέσματα αυτής της σύγκρισης αποκάλυψαν πως οι άνθρωποι που γνωρίζουν μια μόνο γλώσσα πρέπει να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια με τον εγκέφαλό τους ώστε να διακρίνουν τις όποιες διαφορές υπάρχουν, κάτι που ένας δίγλωσσος το κάνει πιο εύκολα.
«Είναι σαν ένας σηματοδότης. Οι δίγλωσσοι πάντα ανάβουν πράσινο στη μία γλώσσα και κόκκινο στην άλλη. Όταν πρέπει να το κάνεις αυτό όλη την ώρα, γίνεσαι πραγματικά καλός στο να διαλέγεις τις σωστές λέξεις και να αφήνεις στην άκρη όσες δεν χρειάζεσαι» δήλωσε η επικεφαλής της έρευνας, αποκαλύπτοντας πως οι άνθρωποι που μιλούν περισσότερες από μια γλώσσες αναγκάζονται να εξασκούν τον εγκέφαλό τους, ίσως πολλές φορές ασυναίσθητα, όταν καλούνται να κάνουν εν τάχει την επιλογή γλώσσας.
Ένα πολύ καλό παράδειγμα, που δείχνει τα ωφέλη που έχουν οι πολύγλωσσοι άνθρωποι, έρχεται μέσα στη σχολική τάξη. Οι μαθητές που μιλούν μόνο μια γλώσσα δεν έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρωθούν το ίδιο εύκολα, όσο αυτοί που είναι δίγλωσσοι, καθώς οι τελευταίοι, έχουν μεγαλύτερη ικανότητα στο να αγνοούν το θόρυβο γύρω τους.
«Είτε οδηγούμε, είτε κάνουμε μια εγχείρηση, είναι σημαντικό να εστιάζουμε σε αυτό που πραγματικά έχει σημασία και να αγνοούμε» ανέφερε η καθηγήτρια, συμπληρώνοντας πως: «Ποτέ δεν είναι αργά να μάθει κανείς μια άλλη γλώσσα, ενώ τα οφέλη μπορεί να γίνουν ορατά ακόμη και μετά από ένα μόνο εξάμηνο». Το τελευταίο της σχόλιο έρχεται πριν από την αποκάλυψη πως η Βιορίκα Μαριάν, μιλά ρωσικά και ρουμάνικα ως μητρικές γλώσσες, αλλά επίσης αγγλικά, ισπανικά, γαλλικά και ολλανδικά!
Το δημοσίευμα, μιας αμερικανικής επιστημονικής ομάδας, με επικεφαλής την καθηγήτρια Βιορίκα Μαριάν του Πανεπιστημίου Northwestern, αποκάλυψε πως οι άνθρωποι, που από τη στιγμή της γέννησής τους ή γενικότερα από μικρή ηλικία, είχαν τη δυνατότητα να είναι δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι, διαθέτουν εγκέφαλο που έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται περισσότερες πληροφορίες.
Οι ερευνητές χρησιμοποιώντας εθελοντές, τους υπέβαλλαν σε διάφορα τεστ με τα οποία τους καλούσαν να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα σε ακουστικά παρόμοιες λέξεις από διαφορετικές γλώσσες. Παράλληλα, χρησιμοποιούσαν την τεχνική της λειτουργική μαγνητικής απεικόνισης (fMRI), με την οποία κατέγραφαν την εγκεφαλική δραστηριότητα των εθελοντών, προχωρώντας ύστερα, σε σύγκριση δίγλωσσων και μη δίγλωσσων ατόμων. Τα αποτελέσματα αυτής της σύγκρισης αποκάλυψαν πως οι άνθρωποι που γνωρίζουν μια μόνο γλώσσα πρέπει να καταβάλλουν μεγαλύτερη προσπάθεια με τον εγκέφαλό τους ώστε να διακρίνουν τις όποιες διαφορές υπάρχουν, κάτι που ένας δίγλωσσος το κάνει πιο εύκολα.
«Είναι σαν ένας σηματοδότης. Οι δίγλωσσοι πάντα ανάβουν πράσινο στη μία γλώσσα και κόκκινο στην άλλη. Όταν πρέπει να το κάνεις αυτό όλη την ώρα, γίνεσαι πραγματικά καλός στο να διαλέγεις τις σωστές λέξεις και να αφήνεις στην άκρη όσες δεν χρειάζεσαι» δήλωσε η επικεφαλής της έρευνας, αποκαλύπτοντας πως οι άνθρωποι που μιλούν περισσότερες από μια γλώσσες αναγκάζονται να εξασκούν τον εγκέφαλό τους, ίσως πολλές φορές ασυναίσθητα, όταν καλούνται να κάνουν εν τάχει την επιλογή γλώσσας.
Ένα πολύ καλό παράδειγμα, που δείχνει τα ωφέλη που έχουν οι πολύγλωσσοι άνθρωποι, έρχεται μέσα στη σχολική τάξη. Οι μαθητές που μιλούν μόνο μια γλώσσα δεν έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρωθούν το ίδιο εύκολα, όσο αυτοί που είναι δίγλωσσοι, καθώς οι τελευταίοι, έχουν μεγαλύτερη ικανότητα στο να αγνοούν το θόρυβο γύρω τους.
«Είτε οδηγούμε, είτε κάνουμε μια εγχείρηση, είναι σημαντικό να εστιάζουμε σε αυτό που πραγματικά έχει σημασία και να αγνοούμε» ανέφερε η καθηγήτρια, συμπληρώνοντας πως: «Ποτέ δεν είναι αργά να μάθει κανείς μια άλλη γλώσσα, ενώ τα οφέλη μπορεί να γίνουν ορατά ακόμη και μετά από ένα μόνο εξάμηνο». Το τελευταίο της σχόλιο έρχεται πριν από την αποκάλυψη πως η Βιορίκα Μαριάν, μιλά ρωσικά και ρουμάνικα ως μητρικές γλώσσες, αλλά επίσης αγγλικά, ισπανικά, γαλλικά και ολλανδικά!
protothema.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου