Ο πληθυσμός της Ινδίας ανέρχεται σε περίπου 1,2 δισεκ άτομα και
σύμφωνα με το σύστημα κοινωνικής οργάνωσης και ταξινόμησης όλοι πρέπει
να ανήκουν σε μια από τις τέσσερις βασικές «κάστες».
Υπάρχουν όμως και
200εκατ. άτομα που δεν ανήκουν σε καμία κάστα. Σήμερα, έχουν επιλέξει να
αποκαλούνται «ντάλιτ»- που σημαίνει «σπασμένοι», «θρυμματισμένοι»
άνθρωποι αλλά μέχρι πρόσφατα ήταν γνωστοί ως «ανέγγιχτοι». Γιατί, κανείς
δεν έπρεπε να τους αγγίξει εάν δεν ήθελε να «μολυνθεί» κοινωνικά και
πνευματικά.
Το καθεστώς αυτό ισχύει μέχρι και σήμερα και οι
συνθήκες υπό τις οποίες αναγκάζονται να ζήσουν παραμένουν άθλιες. Δεν
έχουν καμία πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα ή ακόμη και σε
ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ενώ κάνουν τις πιο απεχθείς και επικίνδυνες
δουλειές που κανένας Ινδός που ανήκει σε κάποια από τις τέσσερις κάστες
δεν θα δεχόταν- και δεν θα τους ζητούσε κανείς- να κάνει όπως η συλλογή
και απομάκρυνση περιττωμάτων με γυμνά χέρια...
Δεν θα πρέπει να
προκαλεί λοιπόν έκπληξη- τουλάχιστον στη Δύση- οι διαρκώς αυξανόμενες το
τελευταίο διάστημα και με διάφορους τρόπους, αντιδράσεις που
καταγράφονται κυρίως στην Ινδία (ντάλιτ υπάρχουν και σε χώρες όπως:
Νεπάλ, Σρι Λάνκα, Μπαγκλαντές, Μαλαισία, Πακιστάν κα). Ίσως το ερώτημα,
για όσους δεν γνωρίζουν την ινδική κουλτούρα να είναι «γιατί δεν έχουν
ξεσηκωθεί εδώ και αιώνες».
Παρά
τις προσπάθειες ακόμη και του ίδιου του Μαχάτμα Γκάντι να άρει κάποιους
από τους αποκλεισμούς σε βάρος των ανέγγιχτων, η κατάσταση παραμένει
μέχρι και σήμερα απαράλλακτη, σαν το ημερολόγιο να έχει κολλήσει αιώνες
πίσω και να μην έχει επέλθει καμία πρόοδος. Είναι χαρακτηριστικό πως
όπως αναφέρει σχετικά ο δημοσιογράφος και ανταποκριτής του Reuters στο Δελχί, Soutik Biswas,
μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα αποκλεισμού των ντάλιτ,
σημειώνονται στην ίδια τη γενέτηρά του Γκάνιτ, την πολιτεία Γκουτζαράτ.
Το
μεγαλύτερο πρόβλημα είναι πως ακόμη και η πιο μικρή, ανεπαίσθητη
βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των ντάλιτ, όπως αναφέρει, προκαλεί την
αντίδραση των Ινδών που ανήκουν στις τέσσερις κάστες κάτι που παρατηρεί
και ο Pratar Bhanu Mehta που ηγείται σήμερα του Κέντρου Πολιτικών
Ερευνών.
Μέχρι πρόσφατα οι διαμάχες μετά των καστών και των
ντάλιτ περιορίζονταν σε διαμάχες για εκτάσεις γης, τους μισθούς, την
παροχή νερού, τους χώρους που τους επιτρεπόταν να ζήσουν.
Η
κατάσταση όμως πήρε μια ανεξέλεγκτη τροπή στο Γκουτζαράτ, όπως τονίζεται
καθώς ήρθε στη δημοσιότητα ένα βίντεο με επιθέσεις σε βάρος ντάλιτ από
ομάδες φανατικών που δρουν σε όλη τη χώρα και δρουν υπέρ της προστασίας
των αγελάδων καθώς πολλοί Ινδοί θεωρούν το ζώο ιερό ενώ σε πολλές
πολιτείες της Ινδίας απαγορεύεται η σφαγή τους. Το αδίκημά τους ήταν πως
έκαναν μια από τις εργασίες που προβλέπεται να κάνει ένας ντάλιτ,
δηλαδή να γδέρνουν τις αγελάδες που είχαν σφαγιαστεί.
Το
επακόλουθο ήταν ομάδες ντάλιτ να ξεχυθούν στους δρόμους ενώ στο
Κοινοβούλιο επικράτησε αναταραχή. Τουλάχιστον 30 εκ των διαμαρτυρομένων
αποπειράθηκαν να αυτοκτονήσουν και τουλάχιστον ένας πέθανε ενώ την
περασμένη Κυριακή δεκάδες χιλιάδες ορκίστηκαν να απέχουν από τις
παραδοσιακές τους εργασίες.
Αυτό
πάντως δεν ήταν το πρώτο περιστατικό επιθέσεων σε βάρος ντάλιτ. Από το
1990 μέχρι το 2015 τουλάχιστον 536 έχουν δολοφονηθεί και τουλάχιστον 750
γυναίκες ντάλιτ έχουν βιαστεί αν και οι αριθμοί εκτιμάται πως πρέπει να
είναι πολύ μεγαλύτεροι. Οι δε δράστες αφήνονται ελεύθεροι...
Αν
και αυτές βέβαια μπορεί να είναι οι πιο ακραίες περιπτώσεις ακόμη και οι
πιο συνηθισμένες και καθημερινές σίγουρα δεν είναι ευχάριστες. Όπως για
παράδειγμα αναφέρεται στο δημοσίευμα του Reuters
υπάρχουν Ινδοί που δεν δίστασαν να υψώσουν φράχτες γύρω από τα σπίτια ή
τις αποθήκες που χρησιμοποιούν ντάλιτ για να μην «μολυνθούν» ή κάνουν
τα πάντα για να τους στερήσουν κάθε πιθανότητα βελτίωσης των συνθηκών
υπό των οποίων ζουν, όπως στην περίπτωση του κ.Καμπίρα που του λάθος
ήταν ότι πήρε δάνειο και αγόρασε ένα τρίκυκλο (παρασοδιακά οχήματα στην
Ινδία) προκειμένου να μπορέσει να βγάλει χρήματα μεταφέροντας πολίτες.
Όταν το πάρκαρε δίπλα σε μια στάση λεωφορείου ήταν το τέλος. Του
κατέστησαν σαφές πως ιδιοκτήτης ενός τρίκυκλου μπορεί να είναι μόνο
κάποιος που ανήκει σε κάστα. Αμέσως το πούλησε, εξόφλησε το δάνειο και
επέστρεψε στις παραδοσιακές εργασίες των ντάλιτ...
huffingtonpost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου