Σε ταυτοποίηση των φορολογουμένων που χρησιμοποιούν
«ηλεκτρονικό πορτοφόλι», κάθε είδους κάρτες και e-banking για τις
συναλλαγές τους προχωρά το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να κλείσει
τα παράθυρα του νόμου και να εμπλουτίσει το «περιουσιολόγιο» με νέες
πληροφορίες και στοιχεία για το οικονομικό προφίλ των πολιτών
ενισχύοντας έτσι το οπλοστάσιο των ελεγκτικών αρχών στη μάχη κατά της
φοροδιαφυγής.
Με νομοθετική ρύθμιση που αποκαλύπτει το «Εθνος της Κυριακής» και η
οποία αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες ημέρες,
υποχρεώνονται τα πάσης φύσεως πιστωτικά ιδρύματα καθώς και τα ιδρύματα
πληρωμών και ηλεκτρονικών πληρωμών να ταυτοποιήσουν τον χρήστη των
συναλλαγών και να ονομαστικοποιήσουν το μέσο των συναλλαγών.
Ενιαία πλατφόρμα
Αυτό
σημαίνει ότι όλες οι ελληνικές τράπεζες, τα υποκαταστήματα των ξένων
στην Ελλάδα και τα ιδρύματα που παρέχουν υπηρεσίες ηλεκτρονικού χρήματος
θα πρέπει να διατηρούν στα αρχεία τους αναλυτική λίστα με το ΑΦΜ του
κάθε χρήστη, καθώς και του μέσου και της αξίας της συναλλαγής. Τα
στοιχεία αυτά θα περάσουν στην ενιαία πλατφόρμα του «Μητρώου Τραπεζικών
Λογαριασμών και Πληρωμών», από όπου με ένα απλό e-mail και σε
χρόνο-εξπρές οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα αντλούν πληροφορίες για το
εισοδηματικό και περιουσιακό προφίλ, τον τρόπο διαβίωσης και τις αγορές
του κάθε φορολογουμένου. Ετσι, ανά πάσα στιγμή οι ελεγκτικές αρχές θα
μπορούν να προχωρούν σε διασταυρώσεις των στοιχείων που έχουν στη
διάθεσή τους από το μητρώο των τραπεζικών πληρωμών με τις δηλώσεις
φορολογίας εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας, για να εντοπίζουν
περιπτώσεις απόκρυψης εισοδημάτων, φοροαποφυγής και φοροκλοπής, καθώς
και ξεπλύματος μαύρου χρήματος και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές
δραστηριότητες.
Οπως προβλέπει η
διάταξη, γίνεται πλέον υποχρεωτική η ταυτοποίηση του πολίτη μέσω ΑΦΜ και
η ονομαστικοποίηση του ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής, είτε πρόκειται για
μεταφορά από λογαριασμό ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), μέσω χρήσης
κάρτας πληρωμής (χρεωστική, πιστωτική, προπληρωμένη) ή μέσω
οποιουδήποτε άλλου ηλεκτρονικού μέσου, όπως «ηλεκτρονικό πορτοφόλι»,
ηλεκτρονικό χρήμα, κουπόνι, voucher κ.ά.
Μάλιστα, αναφέρεται ρητά
ότι η χρήση μη ονομαστικο-ποιημένων, μη ταυτοποιημένων ηλεκτρονικών
μέσων πληρωμής κατά την πραγματοποίηση συναλλαγών με δικαιούχους που
δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα δεν επιτρέπεται εκτός ελαχίστων
εξαιρέσεων που θα καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και
αφορούν επαγγελματικές ομάδες που δεν ανήκουν στη ζώνη υψηλού κινδύνου
για φοροδιαφυγή.
Παράλληλα, με άλλη ρύθμιση διευρύνεται η βάση
δεδομένων της Εφορίας, καθώς πέραν των πιστωτικών ιδρυμάτων και των
ιδρυμάτων πληρωμών στο «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και
Λογαριασμών Πληρωμών» εντάσσονται και τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος
που λειτουργούν στην Ελλάδα, καθώς και οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών,
φορείς αποδοχής και εκκαθάρισης συναλλαγών με τη χρήση καρτών πληρωμών
(card acquirers), με έδρα το εξωτερικό σε περίπτωση που
δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα εξυπηρετώντας επιχειρήσεις στην ελληνική
επικράτεια.
Διασύνδεση
Σημειώνεται ότι το
«Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών»
(Σ.Μ.Τ.Λ. και Λ.Π.) αποτελεί τον κόμβο ηλεκτρονικής διασύνδεσης και
επικοινωνίας των πιστωτικών ιδρυμάτων και των ιδρυμάτων πληρωμών με όλες
τις ελεγκτικές αρχές οι οποίες μπορούν με ένα απλό αίτημα και χωρίς
τους περιορισμούς του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου να
συγκεντρώνουν πληροφορίες και στοιχεία για τις συναλλαγές και τους
λογαριασμούς κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου. Σύμφωνα με παράγοντες του
υπουργείου Οικονομικών, με τον «εμπλουτισμό της δεξαμενής» των
πληροφοριών και των στοιχείων για το εισοδηματικό, καταναλωτικό και
περιουσιακό προφίλ των φορολογουμένων, θα υπάρχει πλήρης και ακριβέστερη
εικόνα για τις δραστηριότητες των πολιτών με φορολογικό ενδιαφέρον,
καθώς με βάση το ισχύον καθεστώς τα στοιχεία για την ταυτότητα των
χρηστών και την αξία των συναλλαγών που γίνονται με διάφορους τύπους
ηλεκτρονικών πληρωμών ήταν ελλιπή, με αποτέλεσμα οι ελεγκτικές αρχές να
χάνουν τα ίχνη φορολογουμένων με υψηλές δαπάνες διαβίωσης, αγορές
μεγάλης αξίας κινητής και ακίνητης περιουσίας και παχυλούς τραπεζικούς
λογαριασμούς που δεν δικαιολογούνται με βάση το προφίλ που εμφανίζουν
στην Εφορία.
Πέραν των παραπάνω, το υπουργείο Οικονομικών προχωρά
σε νέες παρεμβάσεις για την αποτελεσματική καταπολέμηση της
φοροδιαφυγής. Σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της Γενικής Γραμματείας
Δημοσίων Εσόδων, μέσα στο 2016 οι ελεγκτές θα αποκτήσουν πρόσβαση σε
όλες τις πηγές πληροφοριών οι οποίες μπορούν να αποκαλύψουν το
οικονομικό προφίλ για κάθε φορολογούμενο και επιχείρηση, καθώς το
ηλεκτρονικό σύστημα Taxis θα διασυνδεθεί με τα ηλεκτρονικά συστήματα της
ΕΧΑΕ, της ΕΡΓΑΝΗ, με το μητρώο του υπουργείου Εσωτερικών για την
άντληση στοιχείων ληξιαρχικών μεταβολών, καθώς και με το πληροφοριακό
σύστημα της «Εθνικό Κτηματολόγιο & και Χαρτογράφηση ΑΕ», με στόχο να
υπάρχουν πλήρη στοιχεία για ιδιοκτησίες ακινήτων.
Επίσης, θα
υπάρξει διασύνδεση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών με όλα τα
πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου και γενικότερα στο Διαδίκτυο και
επέκταση του υφιστάμενου ηλεκτρονικού συστήματος αυτόματου ανοίγματος
τραπεζικών λογαριασμών και ελέγχου των κινήσεων και σε δανειακές
συναλλαγές και σε χρηματιστηριακά προϊόντα. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί
βάση δεδομένων για την παρακολούθηση των ισολογισμών μητρικών και
θυγατρικών επιχειρήσεων, καθώς και μητρώο επαγγελματικών σκαφών και
σκαφών αναψυχής, ενώ στο στόχαστρο μπαίνουν ακόμη και οι φορολογούμενοι
οι οποίοι χωρίς να έχουν κάνει έναρξη δραστηριότητας, δραστηριοποιούνται
κυρίως μέσω του Διαδικτύου (Facebook, Instagram).
Αποκλειστικά στο «Εθνος»
Αυτές είναι οι νέες ρυθμίσεις
«Στις
περιπτώσεις συναλλαγών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, όπως
ενδεικτικά μέσω μεταφοράς από λογαριασμό ηλεκτρονικής τραπεζικής
(e-banking), μέσω χρήσης κάρτας πληρωμής (χρεωστική, πιστωτική,
προπληρωμένη). καθώς και μέσω οποιουδήποτε άλλου ηλεκτρονικού μέσου
πληρωμών (ενδεικτικά «ηλεκτρονικό πορτοφόλι»/ ηλεκτρονικό χρήμα/
κουπόνι, voucher κ.ο.κ.), καθίσταται υποχρεωτική η ονομαστικοποίηση του
ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής, με ταυτοποίηση του κατόχου του, σύμφωνα με
τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για την "Πρόληψη και καταστολή της
νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της
χρηματοδότησης της τρομοκρατίας".
Η χρήση μη ονομαστικοποιημένων,
μη ταυτοποι-ημένων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής κατά την πραγματοποίηση
συναλλαγών με δικαιούχους που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα δεν
επιτρέπεται, λαμβανομένων υπόψη των προβλέψεων της πιο κάτω παραγράφου
2.
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής καταλαμβάνουν το σύνολο των
παρόχων υπηρεσιών πληρωμών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με
οποιαδήποτε μορφή, περιλαμβανομένων των υποκαταστημάτων αλλοδαπών
πιστωτικών ιδρυμάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Ν. 4261/2014
(Α' 107), τα ιδρύματα πληρωμών του Ν. 3862/2010 (Α΄ 113) και τα ιδρύματα
ηλεκτρονικού χρήματος του Ν. 4021/2011 (Α' 218) που είτε έχουν
αδειοδοτηθεί και εδρεύουν στην Ελλάδα είτε αποτελούν αλλοδαπά ιδρύματα
κράτους-μέλους του ΕΟΧ και παρέχουν υπηρεσίες στην Ελλάδα.
Συστήνεται
"Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών"
(Σ.Μ.Τ.Λ. και Λ.Π.) των πιστωτικών ιδρυμάτων, των ιδρυμάτων πληρωμών και
των ιδρυμάτων ηλεκτρονικού χρήματος που λειτουργούν στην Ελλάδα, καθώς
και των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών
πληρωμών (card acquirers) με έδρα το εξωτερικό και οι οποίοι
δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας επιχειρήσεις στην ελληνική
επικράτεια, με σκοπό τη διευκόλυνση της διαβίβασης των αιτημάτων
παροχής πληροφοριών από το σύνολο των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας
Δημοσίων Εσόδων και του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος του
Υπουργείου Οικονομικών, την Οικονομική Αστυνομία, τον Οικονομικό
εισαγγελέα, τον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, την Αρχή Καταπολέμησης
της νομιμοποίησης των εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της
χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής
κατάστασης, που αφορούν σε κάθε στοιχείο και πληροφορία για φυσικό ή
νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που τηρούνται στα πιστωτικά ιδρύματα
και τα ιδρύματα πληρωμών, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης
νομοθεσίας για την άρση του τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου,
καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των παραπάνω αρχών και
υπηρεσιών του Δημοσίου και της αυτοματοποιημένης πρόσβασής τους σε αυτό.
Για
τους σκοπούς της παρούσας διάταξης ορίζονται ως υπόχρεα πρόσωπα τα
πιστωτικά ιδρύματα του ν. 4261/2014, συμπεριλαμβανομένων και των
υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, τα ιδρύματα πληρωμών του
ν. 3862/2010 και τα ιδρύματα έκδοσης ηλεκτρονικού χρήματος του ν.
4021/2011, τα οποία δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια (με ή
χωρίς φυσική εγκατάσταση) και τηρούνται στο Μητρώο της Τράπεζας της
Ελλάδος, καθώς και οι φορείς αποδοχής και εκκαθάρισης συναλλαγών με τη
χρήση καρτών πληρωμών (card acquirers) που δραστηριοποιούνται με έδρα το
εξωτερικό ή την Ελλάδα και εξυπηρετούν επιχειρήσεις στην ελληνική
επικράτεια.
Οι ως άνω αρχές και υπηρεσίες του Δημοσίου φέρουν την
ευθύνη επιβεβαίωσης της νομιμότητας και σκοπιμότητας των διαβιβαζόμενων
αιτημάτων παροχής πληροφοριών. Η πρόσβαση και των λοιπών αρχών,
υπηρεσιών και φορέων του Δημοσίου στο Σ.Μ.Τ.Λ. και Λ.Π. επιτρέπεται μόνο
αν προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία η άρση των απορρήτων του
πρώτου εδαφίου της παρούσας».
Κώστας Αντωνάκος
ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου