Στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών για θέματα
ανταγωνισμού βρέθηκε η Gazprom την Τετάρτη, με την Επίτροπο για θέματα
Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ να κατηγορεί το ρωσικό ενεργειακό
κολοσσό για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης του στην Πολωνία, την
Ουγγαρία και έξι ακόμα χώρες της ανατολικής Ευρώπης.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η κρατικά ελεγχόμενη εταιρία,
βασικός ενεργειακός προμηθευτής της Ευρώπης, παρακώλυσε τον διασυνοριακό
ανταγωνισμό, ενώ επέβαλε υπερβολικές χρεώσεις σε πέντε χώρες.
«Θεωρούμε ότι η (Gazprom) ίσως δημιούργησε τεχνητά εμπόδια, αποτρέποντας τη μεταφορά αερίου από ορισμένες χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης προς άλλα κράτη, κάτι που παρεμποδίζει τον διασυνοριακό ανταγωνισμό», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Βεστάγκερ.
"Η διατήρηση του διαχωρισμού των εθνικών αγορών φυσικού αερίου επίσης επέτρεψε στην Gazprom να χρεώνει τιμές που, σε αυτό το στάδιο, θεωρούμε αθέμιτες», αναφέρεται επίσης στην ανακοίνωση της Επιτρόπου.
Απορρίπτει τις κατηγορίες η Gazprom
Η ρωσική εταιρία Gazprom απέρριψε τις κατηγορίες που διατυπώθηκαν σε βάρος της από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ανακοίνωσε ότι αναμένει πως το θέμα θα διευθετηθεί μετά από διαβουλεύσεις της ΕΕ και της ρωσικής κυβέρνησης.
"Η Gazprom θεωρεί αβάσιμες τις αιτιάσεις που προέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή", απάντησε με ανακοίνωσή της η ρωσική εταιρία, επιμένοντας ότι η τιμολόγηση και άλλες πολιτικές της ήταν σύμφωνες με τη νομοθεσία.
"Η Gazprom αναμένει την επίλυση αυτής της κατάστασης στο πλαίσιο της συμφωνίας, που έχει επιτευχθεί μεταξύ της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να βρεθεί μία αποδεκτή λύση για την αντιμονοπωλιακή έρευνα σε διακυβερνητικό επίπεδο", πρόσθεσε.
Τσίπρας - Λαφαζάνης - Μίλερ "έδωσαν τα χέρια" για τον αγωγό
Την Τρίτη, ο επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, βρέθηκε στην Αθήνα και συναντήθηκε με τον Έλληνα πρωθυπουργό και τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, στο Μέγαρο Μαξίμου.
Κατά τη συνάντησή τους, συμφώνησαν στη σύσταση ομάδας εργασίας για την προώθηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, μέσω Ελλάδας, προς την Ευρώπη.
Ακόμη, συμφωνήθηκαν ο καθορισμός του χρονοδιαγράμματος και ενός "οδικού χάρτη" που θα περιγράφει τις αρμοδιότητες κάθε πλευράς.
Ο κ. Μίλερ σημείωσε σχετικά, ότι ο αγωγός θα γίνει με "κοινοπραξία με ιδιώτες και ευρωπαϊκές εταιρείες βάσει κοινοτικού δικαίου", σημειώνοντας πως ο κόμβος μεταφοράς θα διακινεί περισσότερα από 47 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.
"Η Ελλάδα θα έχει όφελος από αυτή τη συμφωνία", είπε, υπογραμμίζοντας πως η λειτουργία του αγωγού θα γίνει το 2019, εφόσον φυσικά προκύψει η τελική συμφωνία.
ΥΠΑΠΕΝ: Τα οφέλη για τη χώρα
Η κατασκευή του ελληνικού τμήματος αγωγού από τα ελληνοτουρκικά σύνορα έως τα σύνορα με τη FYROM συνεπάγεται μια επένδυση ύψους 2 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει 2.000 νέες θέσεις εργασίας.
Στα οφέλη για τη χώρα - όπως επισημαίνει το ΥΠΑΠΕΝ - περιλαμβάνονται ακόμη μειώσεις στην τιμή του φυσικού αερίου για την ελληνική αγορά, ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο φυσικού αερίου με αποτέλεσμα την ανάπτυξη ανταγωνισμού, περιορισμός ή εξάλειψη της οφειλής που προκύπτει από τη ρήτρα "take or pay" που προβλέπει την πληρωμή του αντιτίμου για συγκεκριμένες ποσότητες αερίου, ακόμη και αν αυτές δεν καταναλώθηκαν (όπως συνέβη στη χώρα μας όπου οι καταναλώσεις μειώθηκαν λόγω κρίσης), δυνατότητα άμεσης οικονομικής συνδρομής από τη Ρωσία έναντι των εσόδων που θα έχει το Δημόσιο μετά το 2019 οπότε προγραμματίζεται η λειτουργία του αγωγού και ακόμη συμμετοχή ρωσικών εταιριών στους διαγωνισμούς για έρευνες υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και το νότιο Κρητικό πέλαγος.
«Θεωρούμε ότι η (Gazprom) ίσως δημιούργησε τεχνητά εμπόδια, αποτρέποντας τη μεταφορά αερίου από ορισμένες χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης προς άλλα κράτη, κάτι που παρεμποδίζει τον διασυνοριακό ανταγωνισμό», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Βεστάγκερ.
"Η διατήρηση του διαχωρισμού των εθνικών αγορών φυσικού αερίου επίσης επέτρεψε στην Gazprom να χρεώνει τιμές που, σε αυτό το στάδιο, θεωρούμε αθέμιτες», αναφέρεται επίσης στην ανακοίνωση της Επιτρόπου.
Απορρίπτει τις κατηγορίες η Gazprom
Η ρωσική εταιρία Gazprom απέρριψε τις κατηγορίες που διατυπώθηκαν σε βάρος της από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ανακοίνωσε ότι αναμένει πως το θέμα θα διευθετηθεί μετά από διαβουλεύσεις της ΕΕ και της ρωσικής κυβέρνησης.
"Η Gazprom θεωρεί αβάσιμες τις αιτιάσεις που προέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή", απάντησε με ανακοίνωσή της η ρωσική εταιρία, επιμένοντας ότι η τιμολόγηση και άλλες πολιτικές της ήταν σύμφωνες με τη νομοθεσία.
"Η Gazprom αναμένει την επίλυση αυτής της κατάστασης στο πλαίσιο της συμφωνίας, που έχει επιτευχθεί μεταξύ της κυβέρνησης της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να βρεθεί μία αποδεκτή λύση για την αντιμονοπωλιακή έρευνα σε διακυβερνητικό επίπεδο", πρόσθεσε.
Τσίπρας - Λαφαζάνης - Μίλερ "έδωσαν τα χέρια" για τον αγωγό
Την Τρίτη, ο επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, βρέθηκε στην Αθήνα και συναντήθηκε με τον Έλληνα πρωθυπουργό και τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, στο Μέγαρο Μαξίμου.
Κατά τη συνάντησή τους, συμφώνησαν στη σύσταση ομάδας εργασίας για την προώθηση του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου, μέσω Ελλάδας, προς την Ευρώπη.
Ακόμη, συμφωνήθηκαν ο καθορισμός του χρονοδιαγράμματος και ενός "οδικού χάρτη" που θα περιγράφει τις αρμοδιότητες κάθε πλευράς.
Ο κ. Μίλερ σημείωσε σχετικά, ότι ο αγωγός θα γίνει με "κοινοπραξία με ιδιώτες και ευρωπαϊκές εταιρείες βάσει κοινοτικού δικαίου", σημειώνοντας πως ο κόμβος μεταφοράς θα διακινεί περισσότερα από 47 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.
"Η Ελλάδα θα έχει όφελος από αυτή τη συμφωνία", είπε, υπογραμμίζοντας πως η λειτουργία του αγωγού θα γίνει το 2019, εφόσον φυσικά προκύψει η τελική συμφωνία.
ΥΠΑΠΕΝ: Τα οφέλη για τη χώρα
Η κατασκευή του ελληνικού τμήματος αγωγού από τα ελληνοτουρκικά σύνορα έως τα σύνορα με τη FYROM συνεπάγεται μια επένδυση ύψους 2 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει 2.000 νέες θέσεις εργασίας.
Στα οφέλη για τη χώρα - όπως επισημαίνει το ΥΠΑΠΕΝ - περιλαμβάνονται ακόμη μειώσεις στην τιμή του φυσικού αερίου για την ελληνική αγορά, ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο φυσικού αερίου με αποτέλεσμα την ανάπτυξη ανταγωνισμού, περιορισμός ή εξάλειψη της οφειλής που προκύπτει από τη ρήτρα "take or pay" που προβλέπει την πληρωμή του αντιτίμου για συγκεκριμένες ποσότητες αερίου, ακόμη και αν αυτές δεν καταναλώθηκαν (όπως συνέβη στη χώρα μας όπου οι καταναλώσεις μειώθηκαν λόγω κρίσης), δυνατότητα άμεσης οικονομικής συνδρομής από τη Ρωσία έναντι των εσόδων που θα έχει το Δημόσιο μετά το 2019 οπότε προγραμματίζεται η λειτουργία του αγωγού και ακόμη συμμετοχή ρωσικών εταιριών στους διαγωνισμούς για έρευνες υδρογονανθράκων στο Ιόνιο και το νότιο Κρητικό πέλαγος.
news247.gr Σοφία Κατσαρέλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου