Η συναισθηματική εξάντληση, η αλληλοεξόντωση, τα πρωτόγονα ένστικτα και τα σαδομαζοχιστικά συστατικά
Το Survivor αποτελεί το κυρίαρχο τηλεοπτικό πρόγραμμα της σεζόν από πλευράς τηλεθέασης. Είναι όμως ένα αμιγώς ψυχαγωγικό προϊόν αυτό που παρουσιάζει το κανάλι του Παλαιού Φαλήρου και η εταιρεία παραγωγής Acun Medya, του Τούρκου επιχειρηματία, Ali Acun Ilicali;
Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης
Κάποιοι παρομοιάζουν το τηλεοπτικό προϊόν του ΣΚΑΪ, με ρωμαϊκή αρένα, κάνοντας λόγο για πρωτογονισμό στο τηλεοπτικό τοπίο, μεταξύ των οποίων και ο κλινικός ψυχολόγος, Δημήτρης Μπούκουρας.
Από την πλευρά της η Αλεξάνδρα Καππάτου, επίσης ψυχολόγος, μιλάει για την ταύτιση του τηλεοπτικού κοινού με το Survivor, σε αναζήτηση προτύπων και ταυτότητας, μέσω των διαγωνιζόμενων του παιχνιδιού αλλά και των δραστηριοτήτων τους.
Οι δύο ειδικοί αναλύουν το τηλεοπτικό φαινόμενο των καιρών μας και εξηγούν στο newsbeast.gr γιατί προκαλεί τους τηλεθεατές να το παρακολουθήσουν.
Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος
«Το παιχνίδι αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας και των κοινωνικών συνθηκών. Ταιριάζει πολύ καλά μάλιστα στα σημερινά δεδομένα της ελληνικής πραγματικότητας, βασισμένη σε περικοπές, πείνα και φτώχεια για μεγάλο μέρος του πληθυσμού.
Επί της ουσίας ο Έλληνας τηλεθεατής ταυτίζεται με τον παίκτη που προσπαθεί να εξασφαλίσει την τροφή του. Είναι ενδεικτική η εικόνα των εργαζόμενων, οι οποίοι νιώθουν διαρκώς απειλούμενοι, υπό το φόβο ότι ανά πάσα στιγμή κάτι μπορεί να αλλάξει τη ζωή τους.
Ακόμα όμως και ο διαχωρισμός ανάμεσα σε διάσημους και μαχητές ιντριγκάρει επιπρόσθετα το τηλεοπτικό κοινό. Μάλιστα, όλοι οι διάσημοι, οι οποίοι στην πλειονότητά τους, είναι άγνωστοι, έχουν σμιλεμένα σώματα, τα οποία χρησιμοποιούν ως μέσο προβολής.
Ας σημειωθεί ότι φανατικοί υποστηρικτές του συγκεκριμένου τηλεοπτικού προϊόντος είναι και οι νέοι, οι οποίοι αναζητούν πρότυπα στο πρόσωπο των παικτών του Survivor. Τα δύο σημεία τα οποία ελκύουν το νεανικό κοινό είναι το πρότυπο ενός καλοσχηματισμένου σώματος και η αγωνιστικότητα που επιδεικνύουν οι διαγωνιζόμενοι, αναζητώντας την ταυτότητά τους. Συν τοις άλλοι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία βλέπουν το σώμα, το οποίο θα ήθελαν να έχουν και δεν μπορούν.
Σας επισημαίνω ότι η μόδα που έχει δημιουργηθεί γύρω από το Survivor, δείχνει τη φτώχεια που επικρατεί στο τηλεοπτικό περιβάλλον λόγω κρίσης. Μοιάζει σαν να κυριαρχεί ο μονόφθαλμος μεταξύ των τυφλών με μία καλή ομολογουμένως παραγωγή, δεδομένου ότι οι ανταγωνιστές δεν έχουν κάτι άξιο λόγου να παρουσιάσουν.
Το παιχνίδι μάλιστα έχει εξελιχθεί σε βασικό θέμα συζήτησης στις παρέες, στα σχολεία αλλά και στους κύκλους των μεγαλύτερων σε ηλικία τηλεθεατών.
Παράλληλα οι ίντριγκες και οι συναισθηματικές εμπλοκές που έχουν δημιουργηθεί στο πλαίσιο του παιχνιδιού, προσελκύουν το ενδιαφέρον. Οι παίκτες εξωθούνται στα όρια της ψυχικής τους αντοχής, κάτι που είναι εμφανές και μέσα από την αντοχή που παρουσιάζει ο καθένας στη διάρκεια μιας δοκιμασίας. Ενδεχομένως λοιπόν, ο Έλληνας τηλεθεατής ταυτίζεται και με τις δοκιμασίες που περνούν οι παίκτες του Survivor, καθώς και εκείνοι πλήττονται από την οικονομική κρίση, η οποία βάλλει τον ψυχισμό τους, ανατρέποντας ψυχικές ισορροπίες και προκαλώντας ένδεια στην τσέπη.
Οπωσδήποτε το Survivor είναι μια παρηγοριά. Βοηθάει όσους το παρακολουθούν να ξεφύγουν από μία πραγματικότητα, θεωρώντας ότι οι παίκτες ζουν ακόμα χειρότερα από τους ίδιους, διατηρώντας την ασφάλεια του καναπέ και του δωματίου τους.
Newsbeast.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου