Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Τηλεφωνικό κέντρο αναγνωρίζει... συναισθήματα














Η συναισθηματική ένταση και το άγχος της φωνής του ατόμου που καλεί σε μια γραμμή πρώτων βοηθειών αρκούν για να αξιολογηθεί η ψυχολογική κατάστασή του και συνεπώς το περιστατικό να ιεραρχηθεί ανάλογα με τη σοβαρότητά του. Με τον τρόπο αυτό λειτουργεί το τηλεφωνικό κέντρο που δημιούργησαν Ολλανδοί ερευνητές, προκειμένου να ξεχωρίσουν τα σοβαρά από τα λιγότερα επείγοντα περιστατικά.

Συχνά τα τηλεφωνικά κέντρα των υπηρεσιών επειγόντων και έκτακτων περιστατικών κατακλύζονται από κλήσεις, ιδίως σε περιόδους φυσικών καταστροφών ή άλλων περιπτώσεων εθνικής ανάγκης, σύμφωνα με τους επιστήμονες με επικεφαλής την Τζούλια Λέφτερ από τη Σχολή Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου του Ντελφτ σε συνεργασία με την Ολλανδική Ακαδημία Άμυνας.

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το νέο αυτό σύστημα μπορεί να μειώσει το φόρτο στα τηλεφωνικά κέντρα και να γίνεται καλύτερη ιεράρχηση των προτεραιοτήτων, ειδικά σε περιόδους κρίσεων. «Το στρες και τα αρνητικά συναισθήματα έχουν, σε γενικές γραμμές, ισχυρή επίδραση στα χαρακτηριστικά της φωνής. Επειδή ο λόγος είναι ένα φυσικό μέσο επικοινωνίας, είναι δυνατό να χρησιμοποιήσουμε τα ηχητικά μοτίβα του λόγου για να ανιχνεύσουμε το στρες και τα αρνητικά συναισθήματα με ένα μη παρεμβατικό και αδιόρατο τρόπο», σημειώνουν.

Το τηλεφωνικό κέντρο καταγράφει στοιχείο όπως την ταχύτητα με την οποία μιλάει το άτομο που έχει καλέσει, αν υπάρχουν σκαμπανεβάσματα στον τόνο της φωνής του και στον ρυθμό της αναπνοής του και άλλα χαρακτηριστικά που όλα συνδέονται με το στρες και την έντονη συναισθηματική κατάσταση. Μαθηματικός αλγόριθμος ηλεκτρονικού υπολογιστή αναλύει τα ηχητικά δεδομένα των τηλεφωνικών κλήσεων και αξιολογεί συγκριτικά το συναισθηματικό επίπεδό τους.

Από δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν, εκτιμήθηκε ότι το ποσοστό λάθους είναι χαμηλό (γύρω στο 4%». Οι επιστήμονες είναι αισιόδοξοι ότι ο αλγόριθμος του υπολογιστή μπορεί να «εκπαιδευτεί» ακόμα καλύτερα και σταδιακά να μειώσει κι άλλο την πιθανότητα λανθασμένης κρίσης.

Το σύστημα αναμένεται, σε πρώτη φάση, να έχει στρατιωτικές εφαρμογές και μελλοντικά μπορεί να προσαρμοστεί για να αξιοποιηθεί από μη στρατιωτικές υπηρεσίες επειγόντων περιστατικών, ενώ δεν αποκλείεται να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τομείς, όπως η εγκληματολογία.

www.tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου